Metoda Ludmily Mojžíšové

Rehabilitační léčba ženské sterility je založena na reflexním ovlivnění nervosvalového aparátu pánevního dna za použití pohybové terapie bederní páteře, křížové kosti, pánve, kostrče a okolních svalů. V přímé závislosti na vzájemné poloze těchto částí pohybového aparátu dochází přes vegetativní nervy ke změnám regulace funkce ženských pohlavních orgánů a k normalizaci jejich funkce.

Zobrazit více

Tato metodika se dá uplatnit i při bolestech pohybového aparátu souvisejících s blokádami žeber, SI skloubení, bederní, hrudní i krční páteře. Dále při bolestivé menstruaci, bolestech kostrče při sezení, dyspareunii (bolest při pohlavním styku) nebo i při migrénách.

Postup při léčbě ženské funkční sterility

Nejprve je potřeba zjistit, zda může být metoda Ludmily Mojžíšové úspěšná. Žena by měla být vyšetřena po gynekologické stránce, aby bylo zřejmé, že se opravdu jedná o funkční sterilitu. V případě, že se jedná o strukturální poruchu, jako jsou například srůsty v oblasti vejcovodů, nemusí být tento druh terapie úspěšný. Zásadní je také ověření fertility partnera.

Důležité je, že návštěvy, při kterých probíhá fyzioterapeutické vyšetření a ošetření metodou Ludmily Mojžíšové by měly být dvě a nejlépe dva dny po sobě. Pro snazší vyšetření svalových spazmů je ideální, abyste naplánovala terapii mimo ovulaci, při nejlepším v průběhu prvního týdne po menstruaci.

Při první návštěvě probíhá klasické vyšetření zahrnující anamnézu, zhodnocení stavu pohybového aparátu, nahřátí oblasti bederní páteře a křížové kosti a pokud se to během vyšetření ukáže jako zásadní, následuje uvolnění spazmu musculus levator ani (sval upínající se na kostrč) a mobilizace kostrče per rectum. Následně se provádí ještě další mobilizace křížokyčelních kloubů, bederní, hrudní a krční páteře. A naučíte se první cviky.

Druhý den se odstraňují blokády žeber a opět se uvolňují případné blokády bederní, hrudní a krční páteře. Následně probíhá zaškolení dalších cviků.

Optimální je abyste docházela na kontrolní fyzioterapii každý měsíc v průběhu půl roku. Pokud se jedná o primární idiopatickou sterilitu tzn., že nemůžete otěhotnět z neznámých příčin, a ještě jste nikdy těhotná nebyla, je doporučeno v průběhu 6 měsíců po terapii neotěhotnět, kvůli většímu riziku potratu. U žen, které se potýkají se sekundární idiopatickou sterilitou tzn., že nemohou otěhotnět, ale už dříve těhotné byly, ať už dítě donosily nebo ne, tato doba se zkracuje na 3 měsíce. Po půl roce, nebo v druhém případě po 3 měsících aktivního cvičení podle Mojžíšové už budou svaly dostatečně posílené a biomechanické poměry natolik správné, že je riziko potratu výrazně menší.

Často se setkávám s tím, že se tyto informace od různých fyzioterapeutů liší především proto, že existuje mnoho různých školitelů této metodiky. Já je podávám v této podobě s odkazem na paní Věru Jedličkovou, která předává své mnoholeté zkušenosti ze spolupráce s paní Ludmilou Mojžíšovou a školí odborné akreditované kurzy rehabilitační léčby některých druhů ženské funkční sterility.

pregnant-2196853_1280.jpg